= tips voor nix

Een goed advies = maatwerk.

Ons advies: neem bij vragen dus altijd contact met ons op. Dit kan op telefoonnummer 072 - 515 25 14 of info@stamstevens.nl.

  • Bedrijven gaan failliet door een gebrek aan liquiditeit. Met de huidige economische omstandigheden is debiteurenbeheer belangrijker dan ooit. Geef de hoogste prioriteit aan het innen van uw debiteuren en maak hiervoor structureel tijd vrij. Vanwege onze achtergrond hebben wij kennis vanWij kunnen u adviseren met betrekking tot een actief en succesvol debiteurenbeheer.
  • Ondanks de economische recessie blijft slecht management de belangrijkste oorzaak van een faillissement. Slecht wil in dit kader niet zeggen bewust onjuist en in belang van de directeur/groot aandeelhouder beslissingen nemen, maar besluitvorming toelaten die gezien gezien de omstandigheden waarin de onderneming verkeert niet afdoende zijn om de continuiteit van de onderneming te kunnen waarborgen. Indien het zakelijk minder gaat, twijfel dan niet en neem contact met ons op voor een intake gesprek.
  • Is uw onderneming verliesgevend, wacht dan niet te lang met ons in te schakelen! Een intakegesprek kost niets en geeft vaak al een antwoord op de vraag of wij u kunnen helpen. Onze ervaring is dat de oplossingsrichtingen beperkter worden, naarmate wij later in de tijd worden ingeschakeld.
  • Als u uw woonhuis verkoopt, dan ruimt u uw woning op en zet u alles recht en netjes. Bij de verkoop van een onderneming is het niet anders. Indien u uw bedrijf wenst te verkopen, moet u alles op orde hebben. Gaat u dan eerst eens langs een overnamespecialist of uw bedrijf verkoopklaar is. Een goede voorbereiding kan het vinden van een kandidaat aanzienlijk vergroten alsmede de overnameprijs verhogen. Stam & Stevens Consultancy kan u daarbij helpen. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.
  • Tips voor een heldere boekhouding:
  1. Zorg voor structuur
    De tijd van de papieren boekhoudschriften is voorbij. Een degelijk papieren opbergsysteem van alle facturen en dergelijke is echter nog steeds van groot belang voor uw administratie. U kunt dat doen door bijvoorbeeld week-, maand- en/of jaarmappen te maken. Als er maar structuur is waardoor u uw documenten kunt terugvinden.
  2. Investeer tijd in vinden van software
    Als u net begint, is een simpele excel sheet misschien een uitkomst. De afgelopen jaren is er echter veel boekhoudsoftware ontwikkeld. Investeer tijd in het vinden van een handig en betrouwbaar boekhoudpakket. Later overstappen op een ander programma kan lastig zijn. Wie weet krijgt u met goede software zelfs lol in het cijferwerk.
  3. Zoek een passende boekhouder
    Afhankelijk van het boekhoudwerk dat u zelf verzet, heeft u waarschijnlijk een boekhouder of accountant nodig. Op de Hallo-site van de Kamer van Koophandel geven ondernemers elkaar handige tips over hoe je aan een boekhouder kunt komen. Een kleine greep hieruit:

- “Zet op een rij wat je van een boekhouder verwacht, wat je zelf wilt uitgeven aan je boekhouding en wat je zelf wilt doen aan je boekhouding. Een volle schoenendoos inleveren zal meer kosten dan een gesorteerde administratie aanleveren.”

- “Als je in een bepaalde branche zit kun je aan mede-ondernemers vragen bij welke boekhouder zij zijn aangesloten. Een goede aanbeveling van tevreden klanten is tenslotte altijd het beste.”

- “Ligt de persoon in kwestie je”

- “Wat me opvalt is dat ondernemers vaak gewoon een goede boekhouder zoeken en dat ze dan denken dat die man of vrouw uit zichzelf ook wel fiscaal adviseert. Mijn ervaring is dat dat vaak niet gebeurt.”